dinsdag, mei 20, 2003

Exit the Matrix

Zoals beloofd vandaag meer over mijn avontuur in de cinéma der gepeupelte: de decascoop (it'll always be deca to me). Een bioscoop waar ik in alle naïeviteit enkele jaren geleden nog wekelijks ging, maar waar ik sinds twee jaar geen voet meer heb binnengezet. "The Matrix Reloaded (with tons of shit)" dwong me echter om nog eens een voet binnen te zetten in de Gentse filmbunker. Na vijf minuten in de weer te zijn geweest met computer, laserprinter, bankkaart, kortingkaart en dan nog vijf minuten aan een scannertje te hebben gestaan waren we binnen. Mind you: ik ben informaticus, ik hoor vlot te zijn in dit soort toestanden. Je moet tegenwoordig als het ware "inloggen" bij Kinepolis, very Matrix, terribly un-cool. Je hebt echt wel het gevoel dat je als een zak chips wordt behandeld. Waarom drukken ze die barcodes niet meteen op je voorhoofd? Of een code op de bovenarm staat ook altijd leuk. Anyway, het management van de Kine-groep heeft me nogmaals duidelijk gemaakt dat ze de afgelopen jaren met vanalles zijn beziggeweest, behalve met film. De oprichtster van het cinéding denkt er trouwens aan om fitnesszalen te koppelen aan haar bioscoop, je moet er een dagje uit van kunnen maken. Waarom vervangen we niet enkele zetels door een loopband beste management? Anyway, net in de zaal of een blonde bimbogirl kwam ons al zeggen waar er plaats was, kwestie dat we niet in de weg van de reclames liepen. Tot zover de cinéma zelf, nu nog de film.

De film, tja,... AOL-Time-Warner moet je weten, doet het niet zo goed eigenlijk. Vorig jaar hebben ze het grootste verlies door een bedrijf ooit opgetekend. De Matrix-films worden door Village Roadshow, de Australische poot van Warner Bros (deel van...) gemaakt en je hoort me al komen: dit vervolgfilmpje mocht niet floppen. Alle Hollywoodregisters werden opengetrokken en het resultaat was recycled vomit, zoals ons aller Patsy zou zeggen. Zoals hulla al zei: de film is gewoon een opeenvolging van saaie actiescènes, saaie dialogen en gelukkig Monica Bellucci. De effecten zijn dezelfde als in de vorige film, dus hebben ze de "wow"-factor wel verloren. Oh, Neo kan nu wel vliegen. Very interesting. Het verhaal is melig en belachelijk en vooral simpel. Beetje Spiderman-touch hier, beetje Trekkie-dialogen daar, very bad indeed. Komt daarbij dat de niet-actiescènes eigenlijk niet echt goed in mekaar zitten en nogal lachwekkend zijn. Overview-shots in cg, waren daarenboven steevast blurry dus dat trok ook op niet veel. Normaal zaag ik niet van dat soort dingen , maar als een film niets meer om het lijf heeft, tja. Nu, al bij al een goeie reclamespot voor de game die voor de film werd aangeprezen: jammer dat je geen controller kreeg bij het cinematicket. Kinepolis-management anyone?