vrijdag, juni 06, 2003

La Belgique: c'est quoi?

Al dat Vlaanderen gedoe ligt me al lang op mijn lever en het moest er eens uit: vandaar dit stukje. Ik zit al een tijdje in een hevige discussie met iemand op een bepaald forum (een nva'er). Hij droomt er al van om in zijn mini-Vlaanderen-staatje rijk te worden. Zo'n mensen vergeten echter tal van dingen. Ten eerste wil ik het hebben over Brussel, onze hoofdstad. Brussel is niet Vlaams en niet Waals, maar heeft een eigen, multiculturele identiteit (denk maar aan Matonge). Wat ga je dan immers doen met Brussel bij een splitsing van dit land? NVA is concreet: het wordt Vlaams, want het ligt in Vlaanderen. Ik zeg: iedereen spreekt er Frans. Het Blok zegt: dat zijn Franstalige Vlamingen. NVA zegt: het is beter als ze bij Vlaanderen komen. En daar heb je dat Vlaams superioriteitsgevoel weer. Wie zijn wij om te oordelen over de Brusselaars. Brussel belichaamt immers het Belgische concept. Ga je van Brussel een stadstaat maken die bekender is dan de rest van het land?
Vergeet ook niet dat alle cultuur Belgisch is en niet Vlaams (of Waals). Vlaanderen heeft bijvoorbeeld, dankzij Kinepolis o.a., nauwelijks een kwalitatieve filmindustrie. Wallonië wel. Brel, Arno, Hooverphonic, Natacha Atlas,... zijn Belgische artiesten, geen Vlaamse of Waalse. Dus vertel mij eens, wat is dat de Vlaamse cultuur en identiteit? Een drang naar macht en geld? Egoïsme? Nu het slecht gaat het op de Walen steken?
Dan heb je ook de fameuze "geldstromen" naar Wallonië, waar vreemd genoeg nu nog steeds geen officieel bewijs van is. Het is als zoeken naar wapens in Irak. Natuurlijk gaat er geld naar Wallonië en waarschijnlijk meer dan naar Vlaanderen: maar Wallonië heeft dat geld ook meer nodig. Zij waren in de tijd het kloppende industriële hart van België en niet Vlaanderen. Ze verdienen dan ook onze solidariteit, nu zware industrie bij ons niet meer rendabel is. Wat ga je doen in Vlaanderen, Wallonië als het onafhankelijk is onder ontwikkelingshulp steken. Splitsing van de sociale zekerheid is een humaniataire catastrofe.
Meer een meer begin ik de politiek ervan te verdenken (en vooral de Vlaamse), dat de gemeenschappen en gewesten (massa's parlementen) alleen een methode zijn om iedereen van een postje te voorzien en veel dubbel werk te verrichten. Zo hoorde ik de Vlaams minister president en extreem rechtse zak par défaut (B. Somers nvdr) vanmorgen declareren dat in zo'n klein land als België je onmogelijk slechts voor een gemeenschap kan werken. Excuseer mij: heeft hij net gezegd dat de gewesten slechts wat intellectueel geruk zijn? De gewesten kosten ons handenvol geld en verdere opsplitsing (en volledige opsplitsing) zal de zaak alleen maar verergeren omdat alles (minium) dubbel wordt uitgevoerd. Ik pleit dan ook voor één België zoals vroeger, maar dan met een sterke vertegenwoordiging van de regio's. Vlamingen en Walen moeten meer samen zitten in plaats van in hun eigen halfrondje. Het is ook een beproefde techniek om mensen bang te maken voor een bepaalde bevolkingsgroep, haat te creëren en zo alles te rechtvaardigen. Irak anyone? Walen zijn lui, zijn graag werkeloos, en leven op onze kosten. Yeah right. En Vlamingen zijn harde werkers zeker. Laat mij niet lachen.
Ik wil afsluiten met het feit dat ik geen Belgisch nationalist ben. Ik woon in de eerste plaats op deze planeet en ik trek me het lot van alle mensen aan. Ik weet dat ik er niets kan aan doen, hoewel ik daar aan twijfel aan die houding. Ik woon ook in Europa, en ik hou van de Europese mentaliteit. Zoals ze in "L'Auberge Espagnol" zeggen "L'Europe est un tel bordel". Een mengelmoes. Ik hou van andere culturen. Ik hou van andere mensen. Ik haat oogkleppen. En ja, ik woon ook in België, het land waar ik ben in opgegroeid en waar ik tot voor kort niet veel goeds over te zeggen had. Nu heb ik echter een band met België, komt het omdat ik Brussel nu wat leer kennen - ik weet het niet. Maar België is Europa in het klein als het wil, het moet alleen willen. Zo, nu ken je mijn standpunt. En ik zou nu beter beginnen werken, of straks zegt men nog dat Vlamingen luie mensen zijn...