woensdag, augustus 27, 2003

Er waren eens...

lang, lang geleden games waarin je niet moest schieten, springen of knokken. Games waarin je door wat muisgeklik en wat denkwerk vooruit geraakte en die meestal ook nog eens een spannend en interessant verhaal brachten. Yep, ik heb het over adventuregames. De dingen die goed op 33 MHz processoren draaiden en die met de komst van de CDROM érg populair werden. Mijn favoriete studio was Sierra, dat pareltjes als de King's Quest reeks, de Gabriel Knight reeks, Phantasmagoria en nog vele andere adventuregames uitbracht. Helaas, net zoals in de filmwereld werd denken een taboe en de oppermachtige FPS (first person shooter) en Action/Adventure (genre Tomb Raider)-games drukten de eens zo populaire adventures van de markt. Ik word nog niet goed van de gedachte dat Sierra's best verkopende product nu Halflife is. En de adventuregames-fans moesten zich maar een ander genre zoeken.
En plots, plots valt er dan iets uit de lucht als "Runaway - A Road Adventure". Een spel zonder veel franjes, op 3 cd'tjes en erg bescheiden in opzet. Het is één grote nostalgische terugblik op die periode begin jaren negentig, waarin de adventuregames koning waren. It's so good to be back!