vrijdag, augustus 22, 2003

Yo ho, Yo Ho, A Pirates Life For Me

Pirates of The Caribbean is één van de indrukwekkendste attracties in Disneyland. Het is de laatste attractie die nog door Walt zelf gesupervised werd (eind jaren 60) en ze combineert revolutionaire Audio-Animatronics(R) met een hele resem speciale effecten. Het Disneyland Park in Disneyland Resort Paris heeft de indrukwekkendste versie van Pirates of the Caribbean, vooral omdat de ride een stuk langer is en de AA's erg gesofisticeerd. De effecten van de brandende stad zijn zelfs zó realistisch dat de brandweer dacht dat de set echt in de fik stond, toen men proefdraaide begin '92.
Waarom vertel ik u dit allemaal? Wel, ondergetekende voelde zich gisteren zoals Marilyn Manson op een Céline Dion concert, zoals Madonna in de penthouse van Mariah Carey, zoals Bart Kaëll bij Angelina Jolie,... ik ben naar de Kinepolis Gent geweest (Hulla en Atari made me) om het filmpje "Pirates of the Caribbean" te gaan bekijken. Ik sta altijd verbaasd van wie er daar naar de film gaat. Gisterenavond varieerde het van ronduit boertige, tot gecamoufleerd boertige, tot "ik wil cinéfiel zijn!" cheap chic boys. O.a. de uitspraak "Terminator 3 is echt keigoe", deed me al rillen.
Soit. De film. Wel zoals ik verwachtte slecht hé. Waarom denken ze nu altijd dat het publiek gemiddeld één hersencel heeft bij actiefilms? Oh, ja, even rondom je kijken en je snapt hun redenering. Lullig verhaaltje, lullig acteerwerk (behalve Depp) en lullige effecten (motion captioning met geraamtes, érg origineel), maar de zaal zat vol... Dus ik hoop dat Disney het eens investeert in hun Parijse debâcle.
Beware, beware: "The Haunted Mansion", een film met "has-been" Murphy ligt nu al in de frigo bij Disney en is gebaseerd op de gelijknamig attractie en op Phantom Manor in DLRP. En dit is niet de eerste keer dat ze zo'n inval krijgen bij Disney. Eerder mocht de US al genieten van "The Country Bears" (zie ook ex-Disneyland Anaheim attractie (Bear Country - lol)) , een film die zó goed was, dat hij bij ons direct op DVD uitkwam.