maandag, september 01, 2003

Vulnerat et Sanat!

Neen ik ga niet in het Latijn beginnen bloggen (daarvoor is mijn Latijnse kennis een beetje té belegen), maar het is 1 september en ik heb net een bezoekje gebracht aan de voortreffelijk website van mijn ex-middelbaar schooltje. Hun spreuk was "Vulnerat et Sanat", wat zoveel betekent als "Verwond en Genees!". Een spreuk met een nogal sadistisch karakter als je het mij vraagt, maar ja, vrije middelbare scholen zijn dan ook sadistische oorden niet waar? Scholen waar immers alleen over maatschappelijke onderwerpen in de godsdienstles gepraat wordt zitten gewoon fout. OK, ik weet dat er in die lessen toch niet veel anders te vertellen valt, maar om nu een priester onderwerpen als euthanasie, abortus en homoseksualiteit te laten tacklen; ik vind het een beetje (*kuch*) belangenvermenging.
Ik herinner me ook nog de valse kliekjes op die school. Zo van die groepjes kindertjes (want dat waren ze) die altijd achter je rug bezig zijn. Nu zou ik zeggen "I'm champagne, you're shit", maar toen had ik er nog het lef niet voor. Ik haatte al die pseudo-alternatieve trutten die het altijd beter wisten. Die dachten dat zij de waarheid in pacht hadden. Think again, bitches.
En dan die leraars, waarvan sommigen niks leuker vonden dan hun sadistische frustraties op ons uit werken. Hoe bedeesder de leerling, des te meer fun. Ik ben er zeker van dat sommige leerlingen een trauma overgehouden hebben aan sommige leerkrachten. Om nog maar te zwijgen over die ene leerkracht die niks leuker vond dan de ganzepas te doen in de klas, de Hitlergroet, "Jüde Verekke" te roepen en het Duits volklied te zingen. Uitspraken als: "In 1940-45 heeft het niet veel gescheeld of de ganse wereld was fantastisch", waren dan ook niet uit de lucht gegrepen.
Ik heb het College nooit gemist. Ik heb nooit naar iemand opgekeken. Ik heb er nooit geleefd. Ik heb het allemaal ondergaan, elke dag met een beetje meer innerlijke haat. En ik was blij dat ik uiteindelijk naar Gent kon vluchten. Vluchten van dat kleingeestige wereldje. Vluchten naar het echte leven.