maandag, oktober 06, 2003

Partners in crime

Decompileren van code: het mag eigenlijk niet. Maar zou het "een beetje" mogen? Vanmorgen kreeg ik de vraag of een .class-file terug naar een .java-file getoverd kon worden. Wat gebel naar oudstudenten leverde al snel resultaat op, zij het in de niet zo heel legale wereld. Bon, ik kreeg de officieuze opdracht om toch door te gaan en een goeie decompiler te zoeken. Nu, dan moet je die ook testen, dus installeerde ik die onder supervisor op mijn XP-testmachine. En vanaf toen werd het samenzweerderig, want ik kén officieel zelfs het supervisor paswoord niet, laat staan dat ik dus zoiets kan installeren. We voelden ons precies twee kwajongens op de uitkijk om niet ontdekt te worden. We hebben onze sporen (behalve de gedecompileerde code) dan ook allemaal netjes uitgewist. Ma bon, het was allemaal erg bescheiden, want al wat we wilden was één regeltje code toevoegen. Maar voor het eerst in een half jaar deed ik mijn werk weer graag...