woensdag, december 03, 2003

Wereld Aids Dag: addendum

Natúúrlijk was mijn vorig postje over de WAD bij velen in het verkeerde keelgat geschoten en natuurlijk was dat de bedoeling. Ik wil even nog enkele dingen verduidelijken. Ik vind het érg lovenswaardig dat groeperingen, ngo's,... zich inzetten om AIDS terug te dringen.
Maar ik wil HIV/AIDS van deze wereld zien verdwijnen en zo zal het NIET lukken. Hongersnood en armoede in de derde wereld wordt ook zo aangepakt en waar staan we nu? Dingen als WAD voor AIDS en de campagnes tegen hongersnood halen nauwelijks iets uit omdat er fundamenteel niets verandert. Overheden gebruiken de ngo's en andere organisaties om de bevolking wijs te maken dat er heel wat aan het veranderen is. Terwijl dat nauwelijks zo is. Het bestrijden van AIDS kost geld en veel méér geld dan die ngo's kunnen bijeensprokkelen.
Ik heb niets tegen WAD en dergelijke initiatieven, maar ze mogen geen voorwendsel zijn voor overheden om minieme budgetten tegen HIV/AIDS vrij te maken. Zo lang een land als de VS meer geld uitgeeft aan defensie dan aan ontwikkelingshulp zal er niets veranderen in deze wereld. Maar dat willen we ook niet... of toch?