donderdag, december 23, 2004

iPod = hype

Ik begin altijd spontaan te kokhalzen als ik weer een "OOOO, ik hou zo van mij iPod post lees". Want: "Een iPod is zoooo fantastisch". Het ding heeft immers een hold-knop en warempel: een scrollwiel. Het is ook in metaal en er zitten witte oordopjes bij! En de mensen vinden het zo leuk als je ook een iPod hebt.
Djiezes, cut the crap!
Elke walkman die ik al gehad heb heeft een holdknop, is uit die-cast magnesium, heeft scrollwieltjes (zelfs gepatenteerde scrollwieltjes, daar sta je van te kijken hé), en superieure oortelefoontjes.
So what is it with iPod?
Twee dingen: MP3 en hype. Hype, zoals het een hype was om een PS2, een Nokia en straks een PSP te hebben. MP3, omdat de typische iPod gebruiker geen CDs heeft en het liefst illegale MP3's op zijn iPod zet, en Apple dit toelaat. Sony heeft eindelijk ingezien dat dit uiteindelijk het verkoopspunt is.
Ik wil hier niet ingaan op het feit of illegaal dowloaden fout is of niet, en ik weet dat platenmaatschappijen hun monopolie (ex-monopolie) misbruiken, maar de "Kijk eens hoeveel illegale MP3's ik op mijn harde schijf staan heb"-cultuur, hangt me de strot uit.
Get a life!
Ah, meestal zijn die MP3-freaks gewoon gek op het feit dat ze iets kunnen downloaden, dat daarenboven illegaal is (veel illegaler dan dan zullen ze in hun leven niet doen vrees ik) en dat heeft ze een (fake) gevoel van superioriteit over de mensen die niet downloaden ("Gij koopt nog CDs of wat?"). Ze doen maar.
Maar Apple moet één ding weten: de hype van vandaag is de flop van morgen...