maandag, juli 04, 2005

Leuven vs. Bxl

Er moet mij iets van het hart, van de lever en van alle andere ingewanden. Ik haat Leuven. Echt waar. En nu zeker.
Oude grijzaard Tobback, die toevalligerwijs burgemeester is van dat studentenprovinciegehucht, durfde het immers aan om in Villa Politica zijn mening over Bxl eens grondig te ventileren. Brussel zou een vuile, verloederde en verloederende stad zijn.
Tja, als je het vergelijkt met het Disneyland-cleane Leuven, dan heeft de lokale Mickey daar wel een punt. Maar wie wil nu in Disneyland wonen? Er is wél een punt dat niet overeenkomt tussen Leuven en Disneyland: Disneyland is leuk en je betaalt om er te komen. Ik wil niet meer in Leuven komen zelfs al géven ze me centen. Alle mensen lopen er met ongeveer het zuurste gezicht van het westelijk halfrond, klaar om iemand te beschimpen die één van hun pietluttige regeltjes overtreedt. Want in Leuven wordt bestraft. Leuven is wél zo rechtvaardig.
Bxl is laisser-faire. We bedoelen het goed, maar soms is onze uitvoering een beetje chaotisch. Maar we slagen er wel in om deze stad leefbaar te houden. Elke dag opnieuw. Zonder een politieagent die je beboet omdat je naast het voetpad loopt.
Zeggen dat Bxl verloederend is, is evenveel zeggen als "Ik kom nooit in Bxl". Bxl is op de goede weg, langzaam maar zeker. Wat wil je ook, hier woont een tiende van alle Belgen. Alle anders-legale mensen uit Vlaanderen worden in Bxl gedumpt. Kom mij dan alsjeblieft niet de les spellen, stuk Leuvense Vlaming van mijn voeten!
Ik hou van Bxl, ik hou echt van haar. De chaos, de village-en-ville, de melting-pot (een klein potje met veel ingrediënten), ... Dit is Vlaanderen niet, dit is een wereldstad. Niet een stuk geëvolueerd platteland.
Wanneer gaan Vlamingen dat eens inzien? Dat we niet zoals Vlamingen zijn en niet zoals Walen. Dat we hier graag wonen.
Neen, je lief laat je niet beledigen.
Mickey zou beter in zijn Magic Kingdom blijven en de tekst van "It's A Small World" wat meezingen.