maandag, september 19, 2005

Apple

Ik heb het zo niet meer voor Apple. Wat zeg ik, ik heb het helemaal niet meer voor Apple. Het bedrijf loopt constant te pochen hoe innovatief ze wel zijn, maar zijn ze dat wel?
De GUI die Apple groot maakte pikten ze van Xerox, de iPod pikten ze van Creative en het concept ervan van Sony en OSX is een grafische shell bovenop Unix.
En nu komen ze met de iPod nano en de gsm met i-tunes. Wat een uitvinding! Wat een vernuft. Elke gsm heeft ondertussen al een mp3-speler en de flash-playertjes op de markt zijn niet meer op handen en voeten te tellen.
En eigenlijk gaat het telkens om een technisch vrij inferieur product (lamentabele batterijen, defecte grafische chips,...), met een mooi design (hoewel het als oubollig kan worden bestempeld, het is al jaren hetzelfde) en vooral met een prima marketing: de Apple fanboys. Want als je een Apple hebt, dan hoor je er bij. Maakt niet uit als je nooit onderweg naar muziek luistert, als je maar een iPod hebt. Apple is een soort sekte geworden, met als opper-guru Steve Jobs.
Maar ik heb er vertrouwen in dat de geschiedenis zich altijd herhaalt, en voor Apple is dat dan minder goed nieuws. Ik kan niet wachten.