vrijdag, november 18, 2005

Analisten?

Daarnet in de Standaard gelezen dat de beurs-analisten niet tevreden waren met Agfa's cijfers voor het voorbije jaar. Die lagen namelijk zoveel lager dan zij voorspeld hadden.
En dan lach ik eens in mijn vuistje...
Analisten...
Toen mijn vader nog de Financieel Economische Tijd las knipte hij er altijd de analisten-verhaaltjes over Euro Disney en Sony uit, kwestie van mij wat op de hoogte te houden. Tot mijn verbazing moest ik altijd lezen dat die analisten ongelofelijke nonsens schreven. Meestal hadden ze duidelijk zelfs geen persmap van die bedrijven geraadpleegd.
Om mijn verhaal kort te maken: analisten weten niet waarover ze spreken. Meer nog: analisten verrijken zichzelf en helpen de economie om zeep. Als een bedrijf immers minder winst maakt dan wat die bende yuppies had voorspeld, dan smijt dat bedrijf gewoon de helft van zijn personeelsbestand op straat. Restructureren om het vel van de analisten te redden.
Echte kennis heeft een analist niet. Leuke diploma's van een business-school dát wel. Maar een deftig diploma? Laat me niet lachen. Hoe veel langer blijven bedrijven deze groep parasieten van de maatschappij hun gangetje laten gaan? Hoe veel langer laten wíj hen nog doen?