donderdag, januari 26, 2006

Gemeenschap

Mijn eerste verjaardagscadeautje is al binnen: 25 Euro voor de Vlaamse Zorgverzekering. Die ik mag betalen, niet "moet". Want ik woon in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Wat een onnozele cirque eigenlijk... In Brussel hangt alles af van de taal die je spreekt. Er zijn dan ook twee Gemeenschapscommissies: de Vlaamse en de Franse. O ja, en ook de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie. En waar is de Brusselse Gemeenschapscommissie? Er wordt altijd van uitgegaan dat er maar drie gemeenschappen zijn in België: de Franse, Vlaamse en Duitse. En dat terwijl er één miljoen mensen in de hoofdstad wonen. Ik wil niet telkens moeten kiezen of ik Vlaams of Frans(talig) wil zijn. Ik voel me met geen van beiden (nog) verbonden (misschien met de één nog meer dan met de andere).
Waarom blijft men ontkennen dat Brussel een eigen identiteit heeft? Het was misschien de natte droom van Vandebrande in de tijd, maar de staatshervormingen vind ik dikke shit. Nu hebben we elvendertig bestuursorganen en alles loopt moeilijk. Vroeger was er één bestuursorgaan, en ik vind dat de regio's daar perfect konden in worden geïntegreerd. Maar bon...
Anyway, ik hoor er al een paar roepen: splitsen die handel! Doe gerust, maar het Brussels Hoofdstedelijk Gewest hoeft dan wel Vlaanderen en Wallonië niet meer. Dan kunnen we meteen de Gemeenschapscommissies naar de prullenbak verwijzen. En kunnen ze hun Vlaamse Zorgverzekering in hun *** steken.