donderdag, maart 02, 2006

Brigitte à la Flamande

“Veel mensen beseffen het ook niet, maar je kunt hier makkelijk weken aan een stuk geen woord Frans spreken; Brussel kan voor de Vlaming een dorp zijn, als hij de juiste plekken, de juiste circuits opzoekt. Helaas zit Vlaanderen nog altijd met een Sodom en Gomorra-beeld van Brussel. Ik zou daar echt iets aan willen doen." (uit: Karel Van der Auwera © Brussel Deze Week)

Brigitte, schat, hier zo lang wonen en eigenlijk snap je er nog altijd helemaal niks van hé. Ik krijg werkelijk het schijt van mensen die zich alleen in dat bekakte, pseudo-hippe Vlaams-Brusselse wereldje bewegen. De Dansaertstraat, de Markten, de Monk, de Henri, ... het zijn allemaal Vlaamse bourgeois bastions. De franstaligen hebben de naam om bourgeois te zijn , maar ik lig altijd in een deuk als ik die pseudo-hippe alternativo's zie in het Vlaamse ghetto.
Het kan toch geen doel zijn om in Bxl "weken aan een stuk" alleen Nederlands te spreken? Ik ga in de eerste plaats om met leuke en interessante mensen en de taal, dat is echt een bijkomstigheidje, zolang we elkaar maar verstaan. En dat is de echte geest van Brussel. Niet wat Brigitte meent te weten. En, Brigitte, wat bedoel je precies met "Sodom en Gomorra-beeld van Brussel"? Ik veronderstel dat je weken kan rondlopen in Bxl zonder een jannet tegen te komen?