vrijdag, april 14, 2006

MP3-moord

Eigenlijk ben ik redelijk geschokt: een mens van 17 ombrengen voor een MP3-spelertje, ik snap het niet. Allez, ik snap het niet... Ik kan er geen begrip voor opbrengen, ik snap het misschien wel.
Ik hoor nu alweer de rest van België schreeuwen hoe gevaarlijk Brussel wel is, Wim Devilder van "Koppen" voorop. Inderdaad, Brussel zal wel gevaarlijker zijn dan pakweg Izegem, er wonen immers ook een miljoen mensen. En statistisch gezien heb je dan ook meer kans om overvallen te worden.
Maar dat is niet alles natuurlijk en ik wil ook niet blind zijn. Er zijn problemen. Ik rij ook op geen enkele "chaussée" zonder mijn handtas onder mijn autozetel te steken en de deuren op slot te doen. Ik hou ook de dingen wat in de gaten aan stoplichten. Sack-jacking, you know. Maar ik ga er niet voor laten om mijn deur uit te komen.
En weer gaat er een discours van meer politie, hardere aanpak,... zonder dat men ook maar een beetje moeite doet om te snappen wat iemand tot een moord voor een mp3-speler brengt. Is zo iemand geschift? Of is er meer aan de hand?
En ik vrees dat er meer aan de hand is. Er is gewoonweg erg veel discriminatie en achteruitstelling van bepaalde bevolkingsgroepen. We leven in een geld=macht maatschappij. Rechtvaardigt dat een moord? Neen. Maakt dat een moord begrijpelijk? Ook niet. Maar er zijn veel soorten mensen, en als ze dan in een bepaald milieu opgroeien kan ik me voorstellen dat dat nefast is.
Ik denk dat we nu eens eindelijk onze ogen moeten opentrekken. We hebben lang genoeg een conservatieve kaart getrokken en het valt niet te ontkennen wat de gevolgen er van zijn.